Hundmöten med klicker

Vi tränar och ligger i fast jag har inte varit särskilt aktiv i min blogg. Ska försöka bli lite mer flitig på att rapportera hur det går för oss.

Jag har en del problem med andra hundar som jag nu jobbar på att försöka lösa. Miranda blir lätt osäker och går upp i stress vilket jag har svårt att hantera. Korrigeringar och starkt ledarskap kommer inte naturligt för mig utan jag blir stel, nervös och osäker vilket inte hjälper upp sitationen. Jag jobbar på att vara lugn och tydlig och har tagit in klickern i denna träning. Vid hundmöten klickas det och jag får Miranda att bryta sin fixering och istället söka min kontakt. När vi tagit oss förbi detta stadium så är det i regel inga problem sedan. Klickern gör mig konstigt nog mycket tryggare fast det bara är en liten plastlåda. Det är mycket psykologi inblandat när man jobbar med hundar.

När jag fått detta att fungera och vi kan röra oss mer ledigt runt andra hundar, särkilt viktigt att jag känner mig avspänd, så kommer vi att gå vidare och träna mer platsliggningar. Just nu sätter jag inte ihop det med platsliggning för jag tror att det är just andra hundar som är problemet.

Om någon läser detta och har haft liknande erfarenheter så får ni väldigt gärna dela med er av hur ni jobbat med era hundar.

Annars så är det mycket målande för oss just nu. Vi har dragit igång projekt skolrenovering med takbyte och väggmålning på en sida. Vi har en gammal skola på gården som är 16x10 meter och många spröjsade fönster. Taket är klart och väggen är snart grundmålad så vi börjar se slutet på den här etappen. Fortsättning blir först nästa år. På bilden syns vår gård med bostadshuset närmast sjön och skolan med den sida som vi håller på att måla upp mot vägen. Sedan denna bild togs är bostadshuset också målat (bilden är alltså inte tagen i år). Jag återkommer med nya bilder på resultatet när vi kommit lite längre.


Kommentarer
Postat av: Kattis

Åh! En uppdatering, jippi tjihooo! :-)



Säg till om du vill ha planerad störningsträning med främmande hund... Ghetto på 11 år är världsvan och trygg, och skickar ut fina signaler till små vovveflickor som söker goda erfarenheter. :-)

2009-06-14 @ 04:43:15
URL: http://www.geocities.com/kattis_ghetto/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0