Ull-läger och annan träning

Vi har hela familjen varit på läger på Barnens Ö, Väddö. Det är Mirandas uppfödare Camilla Berg, Ullhedens Kennel, som varje år ordnar med ett läger. I år fanns det sök, spår och skydds att välja mellan. Camilla själv tog hand om en grupp med hundar/förare som har lite problem och den gruppen valde vi att vara med. Dessutom blev det en del spår under helgen för oss också.

Förväntningar
Jag har under det senaste året kännt en hel del frustration över att inte komma tillrätta med de problem vi har. Jag har inte lyckats med att få mig och Miranda lugn vid hundmöten vilket har gått så långt att jag inte längre tyckt att det varit roligt att vara med Miranda i sådana miljöer. Jag tycker att det ska vara roligt att vara med min hund och därför mått dåligt över situationen. Sista tiden har jag tänkt att nu får det vara nog! - antingen löser jag det här eller så slutar jag med hundträningen. Så gick tankarna innan vi for iväg på årets läger.

Uppvaknandet
Första dagen på lägret så berättade jag om problemen vi har och vi gick ut för att se vad som egentligen händer vid ett hundmöte när Miranda går i koppel och jag inte gör någonting. Istället för att gå igång och bli agressiv så spanade Miranda in hunden vi mötte men när vi kom riktigt nära så vek hon bort blicken och undvek konflikt. Jag fick än en gång se att Miranda inte har särskilt stora problem med andra hundar utan det är när jag blir spänd och nervös som jag talar om för Miranda att det är bäst vi passar oss för vi kan bli anfallna. Min hantering med kopplet har varit bedrövlig. Jag har använt kopplet som en gummisnodd som eldat på Miranda i tron att den hund vi möter måste vara väldigt farlig. Dessutom har jag stirrat på den mötande hunden för att se om den kommer att svara och ni kan ju förstå att det inte gör saken bättre.


Praktiska lärdomar
Egentligen så vet jag i teorin hur jag ska göra och hur jag ska tänka. Mitt problem är att jag inte kunnat känna på det viset och därför heller inte kunnat hantera min hund på ett bra sätt. Camilla har genom att passa på mig under några dagar "tvingat" mig att göra annorlunda och när jag ser hur Miranda beter sig så har jag blivit överbevisad om att hon är snäll med andra hundar. Jag har lärt mig ett sätt att hantera Miranda så att när hon vill engagera sig i något så kan jag bryta och hon tar kontakt med mig. Nu känns det betydligt bättre och nu ska jag hålla i den här känslan på hemmaplan också. Tack Camilla för hjälpen!

Bilder från lägret

Ullhedens Tinto, Tinos son, på den enda bilden som inte blev suddig. Vad ska Annica tycka?
Tinto är en trevlig kille - lika social och go som sin far.


Jag och Miranda fikar under lydnadsträningen.


Camilla tränar IPO.

Träningsgruppen i Höga Kusten
Vi har träffats i vår träningsgrupp också och tränat spår och sök. Vi avstår från söket och fick ett roligt spår istället där två katter följde med en bit och käkade av korven som spårläggaren la ut i början av spåret. Miranda klarade uppgiften ändå och fick träna på många vinklar i spåret.

Marie med Fanny och Gin, Annika med Gillis och Kicki med Ossy.
Tre supertrevliga träningskamrater som stöttar och uppmuntrar och så har vi himla roligt.

Rapportträning
Idag har vi varit i Väja och tränat rapport med en grupp förare och hundar från Bollsta, Remmarbäcken, Ö-vik och Hammarstrand. Totalt var det sju hundar med så det liknade en tävling säger de som tävlat förr. Träningen gick bra. Miranda höll ihop och sprang tre riktigt bra sträckor men på fjärde skicket så tror jag hon blev övertänd av att se många andra hundar skickas och då gick det inte alls. Framöver får vi tänka på att dämpa henne innan själva skicket och att ändå tydligare skapa en rutin så hon kommer i balans och kan koncentrera sig. Farten var det i alla fall inget fel på och hon skötte sig också helt ok på stationerna.

Umeåbesök
Till helgen kommer Anders, Susanne och Tim från Umeå och hälsar på och då blir det säkert lite hundträning också. Susanne har gjort flera fantastiska resultat i elitspår den här säsongen med sin Scott. Det finns mycket för oss att lära när det gäller hundträning av dessa duktiga hundmänniskor. Hoppas jag kan ge ett eller annat råd när det gäller barnuppfostran istället för med två pojkar så har man ju lite erfarenhet som man kan dela med sig av.


Kommentarer
Postat av: Annica

2009-10-19 @ 14:34:48
Postat av: Annica

Kul att få läsa lite om lägret. Det gör inget att det inte blev några bra bilder. Jag har ju fått en bra läges rapport:)



//Annica

2009-10-19 @ 14:36:25
URL: http://www.tervoristerna.nu
Postat av: Ingrid

Vad kul det låter med rapportträningen! Hoppas ni kan komma till start så småningom. Toka och jag har börjat träna sök, ja en gång i alla fall. :) Går det bra med hundmötena hemma också?

2009-10-19 @ 18:17:01
URL: http://turbulens.se
Postat av: Susanne Högdal

Hallå Carina! Vad kul det är att läsa din blogg - du skriver så bra. Ni verkar haft det bra på lägret. Jag blev så glad när jag läste om att ni troligtvis hittat en lösning på hur ni ska jobba vidare framöver - kul! Jag antar att du känner dig motiverad nu. Gulliga du! - Tack allra ödmjukast för de värmande orden. Självklart ska vi försöka hinna med lite hundträning i helgen! Vi ser fram emot helgen, vi hörs närmare. Kram på er alla!

2009-10-20 @ 23:44:20
Postat av: Susanne Högdal

Glömde....vackra Miranda gör sig bra på fikabilden. Tjusig man!

2009-10-20 @ 23:48:12
Postat av: susanne

Livet är hårt ibland! Så trist med dessa förkylningar! Vi som verkligen hade sett så fram emot ett trevligt Högakustenbesök. Vi får göra ett nytt försök, men då kanske rikta in oss på skidåkning!? Vi fick snö idag, ligger inte kvar, men ändå. Det är nära nu!.

Sköt om dig och krya på dig Carina // Kram från oss i Holmsund

2009-10-23 @ 23:59:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0